Våra Skärgårdars Konstgille

Ett vänskapssamarbete med åtta konstföreningar från Roslagen, Åland, Åbolandet och Estland.

Norrtälje konstförening är sedan 20 år tillbaka en del av ett vänskapssamarbete mellan Kulturstation Refsnäs från Roslagen, Ålands Konstförening, Åbo Konstklubb, Pargas Konstklubb Pictura, Kimitoöns Konstförening och Ekenäs Konstförening på Åbolandet samt MTU Läänemaa Kunstivara Haapsalu i Estland.

Samarbetet är unikt och gör att Norrtälje Konstförening är med i ett större sammanhang där vi kan få energi från varandras styrelser samt träffa konstnärer från andra länder på våra målarläger. Dessa föreningar har svenska som språk, samma kultur och tillhört samma land. Samarbetet baseras på eldsjälar och på vänskap.  Vänskapssamarbetet har ingen egen organisation eller möten med en styrelse.

En gång per år äger Konstsympaticum rum där styrelserna för respektive förening möts. Vid Konstsympaticum beslutas om vem som ska vara värd framöver och var målarlägret ska hållas. Det kan också beslutas om gemensamma vandringsutställningar, som vi haft några gånger bl.a. på Eckerölinjens ena båt och på bibliotek eller kommunhus på respektive ort.

Till målarlägren bjuds medlemmar från föreningarna in. Sommaren 2022 var lägret på Åland.

Under 2023 är Norrtälje konstförening värd för Konstsympaticum. Mötet kommer att äga rum rum den 18 – 19  maj i Norrtälje.