Vävda rum

Välkommen till den digitala konstutställningen Vävda rum, som är Sveriges (kanske världens) största utställning av offentlig konst som gjorts med den spännande tekniken Augmented Reality (AR), eller ”förstärkt verklighet”!

Det är tio nyproducerade konstverk av tio framstående samtidskonstnärer. Konstverken finns i Rimbo, Hallstavik, Häverödal, Väddö och Norrtälje stad. Genom att ladda ned appen Vävda rum till sin smartphone kan besökaren på en karta se var konstverken är utplacerade och besöka dem.

Norrtälje konstförening och Häveröbygdens konstförening i samverkan med Norrtälje konsthall har valt att delta i denna rikstäckande satsning, då projektet är spännande och suddar ut gränserna mellan teknik och konst. Besökare får i utställningen möjlighet att utforska sin kommun och få nya perspektiv på välbekanta platser.

Du tar del av utställningen via din smartphone och du behöver ladda ned appen Vävda rum.

Utställning 20 maj – 30 september 2023.

Appen Vävda rum laddas ned via Google Play och App Store.

Lite tips inför din runda – Ta gärna med hörlurar då vissa av verken har ljud. Appen drar en del batteri och det kan vara bra att ha med ett extra batteri/powerbank.

Om du inte har någon smartphone så kanske du känner någon som har? Det kan vara en fin aktivitet för hela familjen eller med kompisarna, och på så sätt ger Vävda rum också en möjlighet att tillsammans med andra, kanske över generationsgränserna, uppleva och samtala om konst.

Konstnärerna som deltar i Vävda rum är: Space Popular, Lundahl & Seitl, Oscar Häggström, Åsa Cederqvist, Untold Garden, Pastelae, Eric Magassa, James Webb, Adam James, SONG (Choterina Freer, Anna Kinbom och Rut Karin Zettergren i samarbete med Paola Torres Núñez del Prado och Rosalie Yu).

Utställningen kommer att kunna ses från 20 maj till 30 september.

Projektet är initierat av Riksförbundet Sverige Konstföreningar som firar 50 år och finansieras av Postkodstiftelsen.