Grattis till årets ungdomsstipendiater!

Norrtälje konstförenings ungdomsstipendium 2023 tilldelas Alva Sandqvist. Årets hedersomnämnande ges till Viola Clarin.

Ungdomsstipendiat – Ylva Sandqvist

”Vi i juryn tycker omöjligheternas konststycke blir naturliga i dina figurer med rörelse, lekfullhet och målmedvetenhet. Dina figurer inspireras både av kubism och surrealism med färg och form. Rummet med rutigt golv och din härliga figur på väggen kändes mycket spännande och det märks att du kommit långt i ditt skapande och vi ser fram emot att följa din framtida utveckling.”

Årets hedersomnämnande – Viola Clarin

”Juryn ser intressanta färgkombinationer, suggestiva målningar, inte som foton utan lite mer abstraktion och spännande bakgrunder. Lite poetiska målningar som man kan tolka som man vill. Din teknik är spännande och vi hoppas kunna följa din utveckling.  Du är välkommen att söka igen kommande år.”

Jury bestod av

Anneli Lindberg, medlem i Norrtälje konstförening
Ulla Edenmark, medlem och styrelseledamot Norrtälje konstförening
Jimmy Gustavsson, Norrtälje konsthall

Stipendierna delades ut vid Norrtälje konstförenings klubbafton den 11 november 2023.